Get Adobe Flash player

WYSTAWA "UPŁASZCZYZNOWIENIA" ANNY WYSOCKIEJ

Wystawa trwała od 21 maja do 12 czerwca 2011

Anna Wysocka jest absolwentką Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, gdzie obecnie pełni funkcję adiunkta w Zakładzie Malarstwa. Od lat najbardziej inspirującym dla niej tworzywem jest metal, a techniką, którą często się posługuje – spawanie. W efekcie jej pracy powstają obiekty, które oscylują na granicy płaszczyzny i przestrzeni. W Galerii Tumult zobaczyć będzie można cykl dziesięciu monumentalnych obrazów pod wspólną nazwą „Upłaszczyznowienia”, które powstawały na przestrzeni ostatnich kilku lat. Efekty jej pracy zaskoczyły wszystkich, którzy skorzystali z naszego zaproszenia i przybyli obejrzeć wystawę .„Nie poznaliśmy dotąd takiego miejsca!” – mówili. Takiego klimatu jeszcze w Toruniu nie było!”

Wernisaż wystawy Anny Wysockiej „Upłaszczynowienia” odbył się przy akompaniamencie muzyki Lisy Gerrard. Otwarcie ekspozycji uświetnił również toruński zespół wokalny Collegium Vocale, który wykonał motet Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego „Sub Tuum Praesidium" i  Sergieja  Rahmaninova „Bohorodice Djewo”. Na wernisażu w sali Kino - Galerii Tumult zgromadziło się około 500 osób. Kolejnych kilkaset obejrzało prace przez trzy tygodnie trwania wystawy.

View the embedded image gallery online at:
http://tumult.pl/index.php/wystawy#sigFreeIda304fffc79

ŁÓDŹ KALISKA „ALEMENTARZ”

W dniach 9 maja - 6 czerwca 2008 r. w Galerii Fundacji TUMULT odbyła się wystawa najnowszego projektu legendarnej grupy artystycznej Łódź Kaliska „Alementarz”. Grupa już od prawie 30 lat łączy w swojej twórczości fotografię, film eksperymentalny i performance. W swoim projekcie nawiązuje do podręczników nauczania początkowego - elementarzy.

„Alementarz” to projekt wielopłaszczyznowy, w ciekawy i przemyślany sposób odnoszący się do współczesności. Oglądając poszczególne plansze - karty „Alementarza”, poznajemy sytuacje z życia Ali i Ala, analogicznie do bohaterów najbardziej znanego polskiego elementarza Marian Falskiego: uczymy się z nimi, dowiadujemy, jak pracują, o czym marzą, poznajemy ich wrażliwość i wyobraźnię, będącą wypadkową przekazów reklamowych, potocznych wyobrażeń na temat polityki, życia społecznego, czasem sztuki, przyglądamy się ich osobistej relacji. Dowiadujemy się, czego powinniśmy pragnąć i jakie są granice naszej wiedzy. Pozornie jest to bardzo „poukładany” świat …

Łódź Kaliska powstała w 1979 roku. Jej podstawowy i żelazny skład to: Marek Janiak, Andrzej Kwietniewski, Adam Rzepecki, Andrzej Świetlik i Makary (Andrzej Wielogórski). Głównym obszarem działań grupy jest: fotografia, performance, teksty, instalacje, film eksperymentalny i LOMICJE, czyli wydarzenie, co do którego istnieje podejrzenie, że może także być sztuką. Od 2000 roku grupa propaguje styl New Pop, oparty na mechanizmach reklamy i wykorzystujący nowoczesne elektroniczne media do tworzenia fotografii. Prace Łodzi Kaliskiej znajdują się m.in. w Muzeum Sztuki w Łodzi i w Muzeum Narodowym we Wrocławiu.

View the embedded image gallery online at:
http://tumult.pl/index.php/wystawy#sigFreeId1b15948003

MIASTO CIENI - AUSTRALIJSKA FOTOGRAFIA POLICYJNA Z POCZĄTKÓW XX WIEKU

W dniach 3 - 31 października 2008 r. w Galerii Fundacji Tumult odbyła się wystawa „Miasto Cieni – fotografia policyjna z początków XX wieku, Sydney, Australia”. Na wystawie zostały zaprezentowane 33 mug shoty pochodzące z policyjnych archiwów, odnalezionych podczas powodzi w magazynach policyjnych w Lidcombe w Australii. Ekspozycja toruńska poprzedziła prezentację wystawy podczas 16. edycji Festiwalu Plus Camerimage w Łodzi.

Na początku lat dziewięćdziesiątych XX w. z zalanych powodzią magazynów policyjnych w Lidcombe na przedmieściach Sydney wydobyto kilka ton negatywów. Ich uporządkowaniem zajął się Peter Doyle, autor powieści kryminalnych, muzyk i kurator Muzeum Wymiaru Sprawiedliwości w Sydney. Przez trzy lata wertował setki tysięcy fotografii by potem układać je w porządku chronologicznym, rekonstruować historie ludzi, których przedstawiały oraz nazwiska fotografów, których były dziełem. Ocalałe z powodzi zdjęcia przedstawiały złodziei, oszustów, prostytutki, morderców, handlarzy narkotykami, stręczycieli, paserów, oszustów karcianych. Fotografowani byli bez sentymentów, w naturalnych pozach. Niektórzy z nich wyglądali dumnie i groźnie, inni kulili się skruszeni, jeszcze inni mieli na twarzach pogardę i nienawiść. Wszystkie zdjęcia powstały w latach 1912 – 1948 r. w Sydney.  

Licząca około 300 zdjęć kolekcja sprawia, że z zupełnie nowej perspektywy oceniamy osiągnięcia fotografii międzywojennej, inaczej myślimy o historii ówczesnego Sydney. Każde z policyjnych zdjęć jest oficjalnym dokumentem państwowym jednak w niespotykanym stopniu nacechowanym indywidualizmem. Wartość artystyczną tych zdjęć odkrywamy dopiero dziś, patrząc na nie z perspektywy prawie stu lat rozwoju fotografii. W tym kontekście ich prostota i bezpretensjonalność robią ogromne wrażenie.

Wystawę zorganizowano przy współpracy z Yours Gallery w Warszawie, w której miała miejsce pierwsza odsłona ekspozycji australijskich mug shotów w Polsce, na początku 2008 roku.

View the embedded image gallery online at:
http://tumult.pl/index.php/wystawy#sigFreeId617af7ea00

NAGRODA MKIDN 2006

NAGRODA MKIDN

NAGRODA PISF 2008

NAGRODA PISF 2008

NAGRODA MARSZAŁKA 2010

NAGRODA REGIONU KUJ-POM 2010

NAGRODA BSC 2007

NAGRODA BSC 2007

NAGRODA ARTS&BUSINESS 2006

NAGRODA ARTS & BUSINESS 2006

NAGRODA WELCOME FEST. 2013

NAGRODA WELCOME FESTIVAL

NAGRODA TURYSTA 2012

NAGRODA TURYSTA 2012

NAGRODA PSC 2012

NAGRODA PSC 2012

NAGRODA IMAGO 2003

NAGRODA IMAGO 2003